كاروانسراي شاه عباسي
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز

کد حرکت متن دنبال موس

آمار وب سایت

 کاروانسرای شاه عباسی

 

   این کاروانسرا در مرکز شهرستان آوج و در مسیر ترانزیت قزوین - همدان قرار گرفته است .  کاروانسرای آوج  با وسعت تقریبی 55×58 متر از جمله منزلگاه هایی است که در مسیر های اصلی کشور قرار دارد و بنای آن به دستور شاه عباس آغاز شده و به سال 1040 قمری –  روزگار پادشاهی شاه صفی – پایان یافته است . کاروانسرای مذکوردارای طرح مستطیلی شکل است که گوشه های آن به چهار ضلع کوچک 70\3 متری تبدیل یافته و در واقع طرح کاروانسرا به صورت هشت ضلعی درآمده که دو ضلع بلندتر آن 20\26 متر و پهنای آن 70\25 متر است .

 

   نمای خارجی ضلع شرقی کاروانسرا – که ورودی اصلی در آن است – سر در بزرگی با قوس هفت و پنج در وسط و هفت غرفه در دو طرف آن به صورت طاقنمای تو گود دارد که از آنها برای عرضه کالا های بازرگانان استفاده می شده و حدود 5/1 متر از کف زمین بلند تر است . ورودی اصلی که دارای دو سکو در هر طرف است به هشتی بزرگی می پیوندد که در هر طرفش سه غرفه ساخته اند .

 

   از ویژگی های این کاروانسرا وجود نیم برج های مخروطی شکل سنگی برای پشتیبانی دیوارهای خارجی ، ساخت قوس کلیل و قوس بزرگ سر در ورودی و سکو های سراسری در راهرو های پشت اتاق‌ها برای قرار دادن وسایل تجارتی و بار کاروانیان است .

   در بالای درب ورودی کاروانسرا کتیبه ای به خط نستعلیق بر روی یک قطعه سنگی مرمربه شرح زیر کنده کاری شده

در زمان جلوس شاه صفی            آن با وقار شه پاک نهاد

 

شهریاری که در اوان جلوس               در جهان داد عدل و داد

از خراسان کشید یک دست     *        ز پای دوی برید از بغداد

یکی سالیان دولت او               که ابولقاسم امام اوست نجاز

ابوعلیست در جهان مشهور           خانه زاوند چونکه از اجداد

این بنا را بهر فرساخت       *      که خدایش همیشه خیر دهاد

تاریخ این خجسته بنا              هاتف این غنیم بشارت داد

که بنای این رباط نکو              جای خود در جهان نمود آباد

 

 با توجه به کتیبه مشاهده می گردد که کاروانسرای آوج در زمان سلطنت شاه صفی و در سال 1040 هجری قمری ساخته شده است . اما باید بدانید که متأسفانه این کتیبه گران بها به یغما رفته است . در حال حاضر اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آوج در این مکان قرار دارد که درمراسم های خاص مانند ( مرثیه سورایی ، تعزیه خوانی ،نمایشگاه ها و...) وهرنوروزهم با برپایی نمایشگاه صنایع دستی میزبان مسافرین نوروزی خواهد بود .کاروانسرای آوج به شما ره 2177 در فهرست ملی کشور ثبت شده است. 

كوه سنگي

در بخش مرکزی شهرستان آوج در 2 کیلومتری جاده آوج به روستای شهید آباد یک تپه ای وجود دارد که نام آن کوه سنگی است . البته این تپه در گذشته همان طور که از نامش پیدا است کوه بوده است اما با مرور زمان و زلزله هایی که در گذشته صورت گرفته به یک تپه تبدیل شده است .درزمان قديم مردم در كنار اين تپه خانه ساخته اند كه در حال نيز به صورت مخروبه باقي مانده وبه قدمت طولاني برخوردار است . ودر سمت چپ آن جنگلي انبوه وباغ هاي سرسبز وجود دارد كه براي استراحت ،اوغات فراغت و بازديدي از تپه شود .این تپه نیز مثل کوه سفید جای پای اسبی وجود دارد که مردم آوج این جای پا را به عنوان جای پای اسب امام علی ( ع ) می دانند در صورتی که اصلأ امام علی به ایران قدم نگذاشته است و درحال حاضر این تپه جزء آثار باستانی و گردشگری ثبت شده است . مردم  نیز در گذشته کوه سنگی را مقدس دانسته و در آن مکان  نذری مانند (فتير، نان روغني ، شير و ... )پخش می کردند .

 


آوج نگین سرسبز کوهستان

:: برچسب‌ها: آوج , آوج نيوز , شهرستان آوج , كاروانسراي شاه عباسي آوج , كوه سنگي آوج , معرفي ,
:: بازدید از این مطلب : 1213
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
ن : آوج نيوز2
ت : شنبه 11 مرداد 1393
.
مطالب مرتبط با این پست

صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
چت باکس
پشتیبانی